Onze groene investeringen voor de volgende jaren!

Be-Trans bestelt tien Nikolatrucks op waterstof.

Nikola

• 12/12/2018 •

Be-Trans bestelde begin november tien trucks op waterstof bij Nikola Motor. Tegelijkertijd kocht het bedrijf twee trekkers op lng bij Volvo. Het zet ook in op vergroening met een eigen windmolen en een ecocombi.


“Begin november was ik in de VS, net op het moment dat Nikola onthulde ook in Europa een elektrische truck op waterstof te brengen. Ik heb er toen tien besteld”, vertelt Bert Vranckx, zaakvoerder van Be-Trans. Daar vernam hij dat het model Tre tegen 2022 of 2023 volledig getest zal zijn en dat de eerste exemplaren eerst in Noorwegen zullen rijden, omdat daar ook het eerste netwerk waterstofstations wordt uitgerold. "Daarna volgt de rest van Europa, zodat ik verwacht dat onze exemplaren in 2025 operationeel zullen zijn.”


Volgens Vranckx is het groener denken een maatschappelijke plicht van de wegvervoerders. “Ik geloof in waterstof omdat trucks dan emissieloos kunnen rijden. In afwachting zal vloeibaar aardgas voor de transitie zorgen. Daarom hebben wij bij Volvo Trucks twee trekkers op lng besteld, die in maart geleverd worden”, voegt hij toe.


Aardgas als transitiebrandstof

Met deze twee voertuigen wil hij eerst ervaring opdoen. “Wij hebben momenteel 200 trucks in onze vloot. In 2021 start de vernieuwing van de vloot aan een ritme van 50 stuks per jaar. Tegen dan zullen we een evaluatie maken en zien in hoeverre het netwerk lng-tankstations is uitgebreid. In België zullen er volgend jaar een tiental operationeel zijn. In Frankrijk zijn er vandaag 25, in Nederland 24 en in Duitsland nog maar 3. We rijden veel internationaal en moeten dus rekening houden met de aanwezigheid van een degelijk netwerk ”.


Autonomie qua elektriciteit

Vranckx meldt ook dat hij begin 2019 een windmolen laat bouwen op de terreinen van Be-Trans in Geel. “Dat wordt de eerste in de Kempen die bij een transporteur wordt neergezet voor eigen gebruik. Hiermee willen we de helft van de stroom die we in de burelen en magazijnen verbruiken, zelf genereren. Daarnaast zullen we zonnepanelen installeren, waardoor we bijna volledig autonoom zullen zijn op het vlak van elektriciteit”, voegt hij toe.
De windmolen heeft wieken die horizontaal draaien. Hierdoor is die minder dan 43 meter hoog en valt hij buiten de MER-regels, die tijdrovend kunnen zijn.


Eigen waterstof produceren

Overigens bestudeert Vranckx of windmolens de waterstof kunnen produceren voor de Nikolatrucks. “Vandaag is deze technologie nog onvoldoende op punt om rendabel te zijn, maar de vooruitzichten zijn veelbelovend. Tegen dat de trucks geleverd worden, zijn we vijf of zes jaar verder. Ik verwacht dat de kostprijs van waterstof lokaal geproduceerd met elektriciteit uit windenergie tegen dan voldoende gedaald is”, zegt hij.


Ecocombi

Nog een inspanning op het gebied van groener transport is de aankoop van een ecocombi. “Ons traject tussen Geel en Antwerpen is bij de dertig die net zijn goedgekeurd. De combinatie hebben wij bij Van Hool gekocht en is zo goed als klaar. Het is nog wachten op de trekker, die in januari wordt geleverd. Dan kunnen we het voertuig laten keuren. Wij hopen dan ook tegen 30 januari van start te kunnen gaan”, legt Vranckx uit.


Drie chauffeurs zullen tegen dan de nodige opleiding hebben gevolgd. “We willen dag en nacht pendelen tussen onze vestigingen in Geel en in de haven van Antwerpen. Zo zullen we de transporten verder optimaliseren, om naast de vergroening ook voor een stuk kunnen bijdragen tot een betere mobiliteit.”


Bron: Flows

Wenst u meer informatie?

Contacteer ons